Everybody
EVERYBODY (Kdokoli)
postmoderní satira na klasickou moralitu
Po úspěšném přepisu melodramatické klasiky The Octoroon se americký autor vrhnul do další postmoderní satiry na klasický text – tentokrát jeden z pilířů anglofonního dramatu, alegorickou moralitu Everyman (u nás známou též jako Kdokoliv, případně Jedermann). Z původního renesančního textu neznámého autora zachovává autor základní strukturu: zklamaný Bůh vyzve Smrt, aby k němu povolala zástupnou postavu lidského pokolení – zde Everybody. Ten se pak vydává na cestu k alegoriím na Přátelství, Rodinu, Věci, Mysl, Smysly and Rozum, které jej ovšem odmítají doprovázet na cestě ke Smrti. Zbude mu na konec pouze Láska. Avšak otázka zní, zda Láska zbývá „mu“ nebo „jí“. Podstatnou součástí textu je totiž jeho předepsané provedení. Role se účinkujícím přidělují náhodně, losováním na začátku představení. „Kdokoliv“ tedy může být skutečně kdokoliv. Muž, či žena, běloch, či černoch (odtud změna názvu z Everyman na Everybody). Jacobs-Jenkins tak zde otevírá prostor pro nové interakce a nečekané spojitosti. Jak se význam jednotlivých scén mění, když je říká žena nebo muž? Běloch nebo černoch? Co se změní, když je Bohem žena?
Text z roku 2017 se o rok později dostal do finále Pulitzerovy ceny za drama a je druhým dílem Jacobs-Jenkinsovi pomyslné trilogie adaptací, kterou v roce 2014 zahájila hra An Octoroon a v roce 2019 uzavřela hra Girls.
Jsme tu pro vás
Michal Kotrouš
zasílání a archiv textů, agantáž pro ČR a německojazyčnou oblast
tel: +420 603 265 067
email: michal.kotrous@aura-pont.cz