Home Place
Brian Friel (Irsko)
THE HOME PLACE (DOMOV)
7 m, 3 ž, 2 děti
Děj se odehrává na trávníku před usedlostí irských Angličanů Christophera Gorea a jeho syna Davida v létě roku 1878 v hrabství Donegal v Irsku. Třicetiletá Margaret, žena tiché, ale rozhodné krásy je původem ze skrovných irských poměrů. Její otec, věčně opilý vesnický učitel a geniální regenschori dokáže z neškolených hlasů svých svěřenců vytvořit nadpozemskou hudbu. Margaret je správcovou domu Goreů. V úvodu hry ji vidíme, jak zadává úkoly prostořeké a roztržité služce Sally, kterou však víc než slepice zajímá dvacetiletý Con Doherty, světoběžník a irský nacionalista. Sally se s ním tajně schází. Otec a syn Goreové se vracejí. Byli se rozloučit se sousedem, rovněž majitelem pozemků, kterého před časem zabili místní teroristé. Christopher je velkomyslný a srdečný muž. Margaret se mu líbí a rád by se s ní oženil. Margaret má ale vztah také k jeho třicetiletému synovi, plachému a zakřiknutému Davidovi. Sídlo Goreových současně okupuje Christopherův bratranec Richard, anglický antropololog z Kentu se svým pomocníkem Perkinsem. Richard provádí antropometrické výzkumy na Aranských ostrovech. Richard je typický produkt viktoriánské doby, arogantní rasista, člen „nadřazeného plemene", které za Cromwella ovládlo irský ostrov. City ostatních lidí jsou mu zcela lhostejné, tím méně cítění domorodců, kterým za svá měření dává fotografie, obdobu korálků určených pro africké domorodce. Jedno měření má proběhnout také na trávníku Goreových. Konečně se dostaví několik vesničanů: zbědovaná žena, která si slibuje, že díky měření získá peníze pro své děti, retardovaná jedenáctiletá holčička a přidrzlý čtrnáctiletý kluk. Sledujeme měření jednotlivých parametrů lebky a Richardovy pobuřující rasistické poznámky, až do okamžiku, kdy se dostaví Con se svou gorilou Johnnym. Jde jim o jediné: narušit tento nedůstojný proces a vypudit oba Angličany ze země. Con se v domě chová jako na dobytém území. Požaduje, aby Richard i jeho pomocník okamžitě odjeli. Když se jim Christopher, poněkud vyděšený z násilné smrti svého souseda, chabě postaví, vyhrožují, že na cestě jsou schovaní muži, z nichž jeden zavraždil souseda. Margaret, sama Irka a Conova sestřenice, nechce vetřelcům ustoupit, ale Christopher, který sám svého bratrance nesnáší, je vyděšený. Podvolí se tlaku a oba hosty vykáže. V závěrečné scéně zlomený Christopher žádá Margaret o ruku. Ta se zdráhá a on vytuší, že dává přednost jeho synovi Davidovi. Sally odchází za svým teroristou. V závěrečné scéně otec i syn, vybírají stromy, které budou kolem domu vyřezávat. Otec je vybírá a syn označuje vápnem. Nedopatřením přitom označkuje otce. Pro Christophera je to symbolická poslední kapka. Zhroutí se, Margaret ho utěšuje. Oba naslouchají trojhlasnému zpěvu dětí ze školy.
Velice jímavá čechovovská hra o lidské důstojnosti, vině a obyčejném životě. Tragika hry spočívá v jejím názvu. Pro koho je dům Goreových domovem? Jak otec tak syn by z něj nejraději utekli. Margaret jako Irka zde nakonec možná zapustí kořeny. Konflikt generační se propojuje s konfliktem společenským. Friel se přitom nestaví ani na jednu stranu konfliktu, ukazuje pouze na jeho kořeny a jeho neřešitelnost v rámci jednoho lidského života. Témata a konflikty dnešního světa v tomto tragickém příběhu z Irska 19. století rezonují velice silně. Hra poněkud připomíná Proměny. Je to Brian Friel v té nejlepší formě.
The Home Place poprvé inscenoval režisér Adrian Noble v divadle Gate v Dublinu 1. února 2005.
haj
Jsme tu pro vás
Michal Kotrouš
zasílání a archiv textů, agantáž pro ČR a německojazyčnou oblast
tel: +420 603 265 067
email: michal.kotrous@aura-pont.cz