Insignificance
Terry Johnson (Velká Británie)
INSIGNIFICANCE (BEZVÝZNAMNOST)
3 m , 1 ž
Hra situovaná do hotelového pokoje v New Yorku roku 1953 je volně inspirovaná realitou. Autor pod neurčitými označeními postav (Profesor, Herečka, Senátor, Basketbalista) měl prý na mysli Alberta Einsteina, Marylin Monroe, Josepha R. McCarthyho a Joa DiMaggia. Protikladné osoby se setkávají jedné noci v příběhu, v němž se protíná konflikt intelektu a lásky a dochází ke střetu čtyř archetypů.
Herečka sice brilantně interpretuje teorii relativity, ale zůstává sexuálním symbolem. I když se snaží vědce svést, nezdaří se jí to. V náznacích se vlastně ukazuje smutný osud obou hlavních hrdinů (ona nemůže mít dítě, on je pronásledován politiky, kteří usilují o jeho objevy).
Když na scénu vstupuje Hereččin manžel Basketbalista, plně se rozvíjí hlavní téma: střet racionálního, vědeckého konceptu světa, a přístupu vědomě zjednodušujícího, až banalizujícího, založeného na neintelektuálním chápání lásky.
Postavy jsou - spíše než živoucími figurami - reprezentanty určitých postojů či typů.
Hra byla poprvé uvedena v londýnském Royal Court Theatre v roce 1982 a vznikl podle ní v polovině osmdesátých let i stejnojmenný film (rež. Nicholas Roeg).
Jsme tu pro vás
Michal Kotrouš
zasílání a archiv textů, agantáž pro ČR a německojazyčnou oblast
tel: +420 603 265 067
email: michal.kotrous@aura-pont.cz