Knifes Cut the Air
Jussi Moila (Finsko)
KNIVES CUT THE AIR / VEITSET LEIKKAA ILMAN (NOŽE LÉTAJÍ VZDUCHEM)
min 4 herci - 20 postav, chór (možné zdvojení rolí, variabilní obsazení)
“Je tady zima. Láska zmizela. Jezera jsou zmrzlá a ústa rozbitá,” sděluje nám blíže neurčený chór a stává se průvodcem, hybatelem i komentátorem dění.
Hra je rozdělena do čtyř částí, jednotlivé příběhy se navzájem v jednotlivých motivech protínají.
Část první, nazvaná “O muži, který se utopil ve svém stínu”, nás zavádí do ložnice invalidního muže. Ten zprvu jedná jako nerudný a životem utrmácený důchodce. V neustálém sporu s chórem, který ho nabádá k činnosti, a za zvuků plačící ženy z vedlejší ložnice se muž více a více otevírá světu a sdílí svůj příběh s publikem. Až když tento bývalý slavný gymnasta a válečný veterán přizná, že jeho manželka je už dlouho mrtvá, pochopíme, že muže doprovázíme na onen svět.
“Chlapec, který žil pod sněhem” je o snaze navázat přátelství v osamělosti. Sledujeme chlapce se psem, který běhá křížem krážem krajinou a na všechno se všech vyptává. Někteří mu odpovídají, jiní ignorují, nebo dokonce šikanují. Jednoho dne se zastaví a rozhodne se najít přátele mezi lidmi z publika. V dlouhé promluvě představí sebe, svůj hudební vkus a dá k dispozici i svou emailovou adresu. Toto zastavení se ale stává osudným jeho jedinému skutečnému příteli, psovi, který během chlapcových námluv s publikem umrzne.
V další části “O chlapci, který hoří a necítí žár” se dostáváme do pokoje teenagerů, jejichž existence spočívá v poslechu metalové hudby, popíjení piva a hodnocení ženských vnad. Jedním z nich je i chlapec z druhé povídky. Ještě než odejdou “balit buchty”, vyndá jeden z nich ze skříně pistoli. Vchází třetí z kamárádů, labilní a lehce retardovaný Pasi. Všudypřítomná postava sboru, která bojuje za “konečně nějakou tragédii”, brzy šílí radostí.
V posledním příběhu, nazvaném “O ženě, která se užírá vinou” vidíme matku chlapce z druhé části a dcery umírajícího muže z první části. Příběhy se dokonale propojují. Odhaluje se, že každá generace má svá bolavá místa a traumatické vzpomínky. Přesto každá z postav bojuje o lásku a pokouší se uvěřit, že existuje…
Text samotný lze jej interpretovat různými způsoby. Pomocí chóru si autor hraje se zcizením, komunikuje s publikem a několikrát během popírá hru i její celkový smysl. Inscenátorům nabízí svobodu co do výkladu a zda jde opravdu o tragédii nebo o grotesku se musí čtenář či inscenátor rozhodnout zcela sám…
Jsme tu pro vás
Michal Kotrouš
zasílání a archiv textů, agantáž pro ČR a německojazyčnou oblast
tel: +420 603 265 067
email: michal.kotrous@aura-pont.cz