Torments of Job
Hanoch Levin (Izrael)
TORMENTS OF JOB (JOBOVA MUKA)
8 m, 3 ž
Job umírající nabodnutý na železné tyči už dnes asi sotva vyvolá skandál kvůli nahotě (jako v 80. letech v Izraeli, kdy hra vznikla), ale asi stále platí, že Hanochova blasfemie Jobova příběhu jistě není pro každého. Autor zachází do mnoha naturalistických (žebrák živící se zvratky, podrobný popis mučení) i obscénních (striptérka předstírá sex s tyčí, na které visí Job) detailů, přehání je a zesměšňuje. Jeho svět je groteskně zábavný i zároveň otřesný.
Bohatý a spokojený Job během krátké doby přijde o majetek. Potom se dozví, že všechny jeho čtyři děti zemřely. Jeho hluboký žal ale úplně zastíní utrpení ze strašného svrbění, které zachvátí celé jeho tělo. Nemůže unést všechno strádání a zavrhne Boha. Jeho přátelé se ho snaží přivést zpět na správnou cestu a Job nalezne útěchu ve víře v milujícího Boha. Ke všem změnách k horšímu je též svržen císař a ten nový se prohlašuje za jediné božstvo. Kdo nezavrhne všechny ostatní, bude nabodnut na kůl. Jobovi přátelé, kteří ho nedávno přemlouvali, ať se vzpamatuje a nerouhá, se přizpůsobí požadavkům doby.
Job však nedokáže vnímat situaci prakticky jako oni, a stále blouzní o otcovské Boží náruči. Velitel vojáků má radost. Den byl dlouhý a konečně se našel jeden rebelant, který dá císařským vojákům nějakou práci a zábavu a pozvedne jejich morálku. Jeden z Jobových přátel se sice snaží velitele podplatit a nabídne 50 dinárů, ale voják chce 100. Přítel usoudí, že 100 je moc. Padesát je ažaž, udělal, co mohl, nikdo nemůže nic říct a jeho svědomí je čisté. Job je nabodnut na kůl a pomalu umírá. Atraktivní událost přitáhne pozornost. Pod Jobem, kterému kopí postupně proniká tělem výš a výš se objeví tlupa komediantů a její manažer se s velitelem vojáků podělí o výdělek za vstupné. Ačkoli se manažer snaží Joba udržet při životě co nejdéle, smrt přichází. Bolest je hrozná a Job se znovu, teď už naposled, zřekne svého Boha. Je dokonáno.
Hanoch výborně vládne slovy a zřetelně pojmenovává lidskou ubohost - jednak neúprosný instinkt, který nás nutí do úsilí přežít co nejdéle a co nejlépe v těle, které je stejně od začátku určeno k zániku, a jednak nepochopitelnou logiku souvislostí, kdy utrpení jednoho znamená profit druhého. Působivou součástí Hanochova textu je paralela mezi utrpení Joba a Ježíše (jiný název hry je Jobovy pašije) a fakt, že v tomto příběhu o víře a nevíře v Boha Bůh vůbec není přítomen.
Jsme tu pro vás
Michal Kotrouš
zasílání a archiv textů, agantáž pro ČR a německojazyčnou oblast
tel: +420 603 265 067
email: michal.kotrous@aura-pont.cz