Večera
Moira Buffini (Velká Británie)
DINNER (VEČERA - HOSTINA)
4m, 3 ž
Hostiny nebývají v dramatické literatuře právě idylickým posezením. Vzpomeňme jen Macbethovy hostiny nebo Tita Andronika. Ani tato hostina není výjimkou.
Hostitelka je nervózní. Zdá se, že každý detail může ohrozit její dílo - dokonalou hostinu pro dva páry hostů, pozvaných na oslavu vydání knihy jejího manžela. Lars je spisovatel, Paige je žena v domácnosti, dodejme, luxusní domácnosti. Přichází Wynne, postmoderní výtvarná umělkyně a nymfomanka, po ní Hal, vědec se svou druhou ženou Sian, televizní moderátorkou. Mezitím mezi hosty vtrhne člověk, který v husté mlze náhodou naboural svou dodávku do jejich domu. Večeře se rozjíždí, ale všechno jde špatně. Paige je silně destruktivní a jídla, která připravila, jsou skutečné speciality: Polévka je cosi na způsob protoplasmy, místo hlavního chodu dostanou všichni na stůl živou langustu a mohou si vybrat: zabít ponořením do vroucí vody nebo pustit na svobodu do bazénku s mořskou vodou. Pak následuje hra s obálkami, hra na pravdu, každý dostane v obálce výzvu, aby promluvil na dané téma.
Číšník, který byl předem zaplacen za zvláštní služby, čím dál víc vystupuje jako hrozivá postava z pozadí. Když se hostina propracuje k dezertu (zmražené zbytky z odpadkového koše) a čekáme na „sýr", číšník vytáhne pistoli. Zprvu se zdá, že si Paige objednala vraha, aby skoncoval s Larsem, který se s ní chce rozvést, ale nakonec se ukáže, že vraha objednala pro sebe. „Číšník" ale odmítne vykonat, za co mu zaplatila, s tím, že je příliš plná života, že on zabíjí jen ty, kdo si skutečně přejí zemřít. „Číšník" sice zmizí, ale rána z nabité pistole nakonec přece jen padne a zabije nešťastného řidiče, nezvaného hosta. Hal, Wanne a Lars se snaží odklidit mrtvolu, ale Sian mezitím už zavolala policii. Paige se pomstila líp, než si mohla přát.
Psychologický příběh s krutým humorem. Jeho hlavní devizou je silné postupně budované napětí a až hitchcockovská atmosféra. Vhodné pro divadlo se zálibou v černém humoru.
Hra vznikla pro Royal National Theatre, kde se dávala na scéně Cottesloe (cca 350 míst) v listopadu-prosinci 2002.
Hra je k dispozici i ve slovenském překladu!
Jsme tu pro vás
Michal Kotrouš
zasílání a archiv textů, agantáž pro ČR a německojazyčnou oblast
tel: +420 603 265 067
email: michal.kotrous@aura-pont.cz