Dost bylo mučení
Sentimentalistický román v dopisech z pera Samuela Richardsona Pamela nevstoupil v Česku do povědomí širší čtenářské obce tolik jako podobně dráždivé dílko jeho současníka Choderlose de Laclos Nebezpečné známosti. Ovšem i on se zabývá tajemnými zákoutími vztahu ženy a muže – v příběhu únosu a následného sbližování únosce a jeho „oběti“. Ten zpracoval Martin Crimp v současné a zároveň nadčasové variaci, v níž akcentuje otázku moci a podvolení se v milostných vztazích.
Zámožný muž, pan B. unese Pamelu, možná svou služku, která odmítala jeho návrhy. Pamela mu vzdoruje i nadále, pokusí se neúspěšně o útěk, ale zároveň svého únosce, který se nakonec neodváží učinit finální násilný krok, fascinuje a zahanbuje. A také si vše zapisuje do svého deníku… Stejně jako v klasické předloze celá situace vyústí v žádost o ruku, na rozdíl od ní ale tímto happy-endem příběh v Crimpově ironické verzi zdaleka nekončí.
Světovou premiéru hry na scéně Dorfmanova divadla londýnského National Theatre v lednu 2019 režírovala Katie Mitchellová s Cate Blanchettovou a Stephenem Dillanem v hlavních rolích. Virtuózní herci zde příběh sehráli jako oblíbenou sexuální fantazii staršího manželského páru. Text však svou enigmatičností nabízí i jiné režijní interpretace.
Jsme tu pro vás
Michal Kotrouš
zasílání a archiv textů, agantáž pro ČR a německojazyčnou oblast
tel: +420 603 265 067
email: michal.kotrous@aura-pont.cz